Fyscoachens nya adress

Fyscoachen Åsas blogg har fått en ny adress. Gå till www.fyscoachen.se för att fortsätta följa Fyscoachens bloggande om träning, kost och välmående.

Fyscoachen

Stort tack till Åsa som har bloggat hos oss under dessa år!
 

FaR – Fysisk aktivitet på Recept


Fysisk aktivitet på recept (FaR) utformades i samband med den nationella kampanjen ”Sätt Sverige i rörelse” 2001. Anledningen var att det då fanns behov av att Hälso- och sjukvården skapade nya arbetssätt som inte bara behandlar när vi blir sjuka utan också förebygger sjukdom.

Läs mer...

 

Svinga bort det nackonda

I en studie som gjorts i Danmark har det påvisats att kettlebell träning ger en starkt positiv inverkan på muskel-relaterade smärtor i rygg/nacke området.

Läs mer...

 

Kort om Kettlebells

kettlebellsKettlebells finns numera på många välutrustade gym i Sverige. Men för bara fem år sedan var deras närvaro i gymmet långt ifrån självklar.

Så vad är en Kettlebell? Var kommer den ifrån? Varför ska man träna med Kettlebells?


Läs mer...

 

Förläng dina baksidor funktionellt

Många brottas med problemet korta baksidor, eller de så kallad hamstrings. Hur ska man göra för att få dem längre för gott?

Läs mer...

 

Stillasittande farligt trots fysisk aktivitet

Att fysisk aktivitet är viktigt för vår hälsa vet vi sedan tidigare. Studier pekar nu också på att det är lika betydelsefullt att inte sitta stilla.

Stillasittande kan inte längre användas som synonym till fysisk inaktivitet då stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, har visat sig ökar risken för välfärdssjukdomar.

Läs mer...

 

Varför åt jag pizza idag igen?

Många kan säkert känna igen sig i att någon gång ha bestämt sig för att äta nyttigare och mer hälsosamt. Men helt plötsligt har man brutit det en gång så rationella, kloka beslutet att äta nyttiga saker.

Vad är det då som påverkar oss att äta det vi i första hand inte hade tänkt?

Läs mer...

 

Marklyftet, världens bästa övning?

Det finns de som säger att Gray Cook är det bästa som har hänt den mänskliga kroppen. Jag är benägen att hålla med. Följ med på ytterligare en resa där Mr Cook berättar om den fantastiska övningen marklyftet.

Läs mer...

 

Hur ska man äta för att göra träningen så effektiv som möjligt?

Den effekt på kroppen som fås av träning beror inte enbart på hur och hur mycket man tränar. Både sömn och mat har tillsammans en stor inverkan på träningseffekten. Att sova åtta timmar är ett känt riktmärke, men hur är det med maten? Hur ska man äta för att göra träningen så effektiv som möjligt?

Läs mer...

 

Vad sägs om kortare arbetsdag och mer fritid?

Vad sägs om en kortare arbetsdag? Mindre arbete och mer fritid. Skönt och avkopplande? En rykande färsk studie från Stockholms universitet visar tvärtemot.

Läs mer...

 

The core, sanningen...

Gray Cook är sjukgymnast från USA och har utvecklat ett system som kallas Functional Movement System. Ett sätt att utvärdera och mäta kroppens stabilitet och rörlighet. I den här filmen berättar Cook sanningen om the Core, se den och förstå varför du aldrig behöver göra en sit-up till i ditt liv.

Läs mer...

 

Träning under graviditet

Att träna under graviditeten har visat sig ge många positiva effekter som bl.a. mindre trötthet, mindre upplevd stress, ångest och sömnstörningar. I vissa studier har det även visat sig att regelbunden fysisk aktivitet under graviditeten minskar den totala tiden som förlossningen pågår samt risken för förlossningskomplikationer.

Läs mer...

 

Excentrisk hälseneträning

Har du en hälsena som krånglar? Prova excentrisk hälseneträning. Vid kroniska besvär i hälsenor uppstår ofta nerv- och kärlinväxt i senan samt dålig blodförsörjning vilket leder till en svullen och smärtsam sena. På idrottsmedicinska enheten i Umeå har man skapat en träningsmodell för kroniska hälsenetendinoser och gjort studier som visar positiva effekter av just denna typ av träning.

Läs mer...

 

Balansredskap - bra för bålträningen?

Bosu-boll, balansbräda och balansboll är alla redskap som skapar ett instabilt underlag att träna på och som används flitigt på gymmen. Instabila underlag hjälper till att öva upp balans och koordinationsförmåga, men används också ofta för att det ska ge extra bra träning för bålmusklerna. Men hur bra effekt har instabila underlag för bål- och stabilitetsträningen? 

Läs mer...

 

Bästa övningen för rumpan

Vilken är den bästa övningen för rumpan? En amerikansk studie* har undersökt de 12 vanligaste övningarna för träning av rumpans stora muskel och visat att de bästa övningarna är

Läs mer...

 

Fysisk aktivitet på arbetet

Vi kan konstatera att vi människor mår bra av att röra på oss. Hela kroppen, från topp till tå! Somliga har yrken där fysisk aktivitet är en del av yrket och har detta alltså ”gratis” under arbetstid.

Läs mer...

 

Har du inte tränat tidigare?

Har du inte tränat tidigare är det inget som hindrar dig att börja nu. Det du behöver tänka på är att börja lugnt och försiktigt. Ett vanligt fel är att köra igång stenhårt, dvs för intensiva träningspass och för ofta.

Läs mer...

 

Benböj, fram eller bak?

Spelar det någon större roll var man håller skivstången när man gör ett benböj?

Läs mer...

 

Träning! Varför?

Varför är vår kropp skapt för träning och varför måste vi slita som vi gör? Varför kan vi inte vara friska och starka ändå?

Läs mer...

 

Viktig läsning för DinTränings användare

Angående DinTräning och styrketräning: viktigt att tänka på vid träningsutförandet.

Styrketräning har positiv inverkan på vår kropp inom många områden, allt från bättre sömn till starkare benstomme. Att fysiskt aktivera kroppen är något som rekommenderas starkt till alla.

Läs mer...

 

Funktionell Träning

Funktionell träning - den populäraste termen i alla gym, men vad betyder det egentligen?

Läs mer...