Jag vill träna hemma eller utomhus!

Jag vill träna hemma eller utomhus!


Ladda ned träningspass 1 här (utan redskap)...
Ladda ned träningspass 2 här (med lättare redskap)...

Ett av de vanligaste argumenten för att inte träna är "jag har inte tid!". Det finns inte tid att åka till gymmet, stå i kö för att få värma upp på löpbandet och sedan sick-sacka mellan maskinerna i trängseln på gymmet. Dessutom kan det kosta en hel del för ett gymkort. Därför kan det vara fördelaktigt att träna hemma istället. Eller ute i det fria!

Vad du behöver för att träna hemma eller utomhus

Kunskap och rutin är stommen i vad som krävs för att du ska kunna sköta din träning utanför gymmets lokaler. All kunskap du behöver för att komma igång förser vi dig med, här finns träningsprogram att studera för träning inomhus eller utomhus eller så går det få figursydda träningsprogram för just dig och ditt hem. Det du behöver göra själv är att etablera en rutin.

Alla hem är fyllda av möjligheter till träning, precis som omgivningen utanför ytterdörren. Bara en simpel, robust köksstol innebär möjlighet att träna omväxlande och enkelt. Eller på med löparskorna och jogga, eller gå bort till lekparken med alla spännande ställningar. Om lekaparken är upptagen av de små, hitta en parkbänk för att utöva ditt träningspass på. Överallt finns möjligheterna!

Rutin

Rutin är en viktig del till att kunna träna hemma. Många som börjar med träning i hemmet förlorar konsekvensen i sin träning redan efter några veckor. Det som började bra ebbas sakteliga ut. Orsaken är allt som oftast att ingen ordentlig träningsrutin har etablerats. Träningen blandas ut med alla andra "måsten" där hemma och hamnar långt ner på prio-listan. Många väljer att åka till gymmet och träna just av den anledning att när man väl är framme på gymmet så måste man träna, för där kan man inte göra något annat. När man är hemma finns det tusen andra saker att göra istället.

Lösningen på detta problem är planering. Innan du skriver ut färdiga träningspass härifrån och börjar träna hemma bör du sätta dig ner och planera långsiktigt. Bestäm hur många gånger i veckan du vill träna och bestäm sedan vilka dagar i veckan som passar bäst. Sätt gärna upp minst ett långsiktigt mål med din träning, ett mål som kan vara något så enkelt som att du ska klara dubbelt så många armhävningar om ett halvår mot idag. Lägg sedan upp ett träningsprogram med ett unikt träningspass på varje träningsdag i veckan. För att få rutin på träningsprogrammet så är det mycket viktigt att det avsätts tid. Bestäm gärna mellan vilka klockslag du ska träna på de aktiva dagarna och undvik störningsmoment under träningspasset. Ringer det i mobilen så ringer du upp efter träningspasset (hur många brukar du se som pratar i telefon på gymmet?). Försök variera träningsprogrammet så ofta som möjligt, inspiration och nya upplägg får du här från DinTräning!

Redskap

I alla hem finns som sagt redan träningsredskap, så som stolar, trappor, tunga böcker och så vidare. Men för att ytterligare underlätta för varierande och effektiv träning finns det bra redskap att beställa hem. Glöm bänkpressen ute i garaget eller träningscykeln uppe på loftet, beställ en Kettlebell eller Func.Gym träningsband. Två redskap som tar väldigt lite plats och som båda individuellt erbjuder oändliga möjligheter att variera träningen för hela kroppen. Träningsbanden passar dessutom bra till att ta med på resan och kan till exempel användas lika enkelt på hotellrummet som hemma i hallen. Träningsband från Func.Gym finns i en modell som passar alla medan man brukar säga att 8 kg Kettlebell är en bra förstagångsvikt för damer och 16 kg Kettlebell är en bra förstagångsvikt för herrar.

Men även utan dessa redskap finns enorma möjligheter till träning där hemma. Det är livsviktigt med aktivitet för kroppen, har du idag inget gymkort finns ändå ingen ursäkt till att inte börja träna. För att enkelt komma igång kan du börja med att ladda ned träningspasset anpassat för styrketräning utanför gymmet.

Kom ihåg: planera din träning och skapa rutin. Inspiration och nya träningspass får du från DinTräning. Lycka till!

Ladda ned träningspasset här...


Se även artiklarna "Har du inte tränat tidigare?" och "Fysisk aktivitet på arbetet".