Ett liv i rörelse

Jag vill få mindre ont i nacke och rygg!


Ladda ned träningspasset här...

Du är inte ensam! Vi svenskar är numera av arten homo sedens - den sittande människan. Vi sitter ofta och gärna, när vi arbetar, när vi äter och när vi är hemma och kollar på TV. Kombinerat med de statiska arbeten de flesta av oss har leder det till stelhet och ibland även smärtor i nacke och rygg. Det är ett generellt problem för hela Sverige, men som tur är finns det en generell lösning: träna!

Ett liv i rörelse

Människan är i ständig utveckling, men vi har likadana kroppar nu som förr, med kroppar som har samma funktion nu som förr. Våra kroppar är alltså byggda för det liv våra förfäder levde för tusentals år sedan. Vi är gjorda för att gå väldigt långa sträckor var dag, varvat med att vara explosiva och snabba om vi blir jagade eller när vi jagar. Alltså är vi gjorda för ett liv som skiljer sig mycket från hur vår vardagliga verklighet egentligen ser ut.

Därför tränar vi. Vi går ner i gymmet och återskapar det liv som vi egentligen är byggda för att leva. Ett liv i rörelse. På så sätt stimulerar vi våra kroppar och vi mår bättre och klarar av vår vardag bättre. Oavsett kön och ålder, i gymmet är alla jägare och krigare!

Brottsplats: kontoret

Många med problem i nacke och rygg kommer från stillasittande arbeten framför datorer. Händerna jobbar ständigt framför kroppen och axlarna får arbeta statiskt. Ofta utsätts vi för en stress på våra arbetsplatser, en stress som vi inte tror påverkar oss och som vi ofta inte ens är medvetna om. Men vår kropp reagerar. Under kraftigt stresspåslag far våra axlar upp för att skydda vår hals. Den lilla stress vi får från vår arbetsplats gör att våra axlar bara åker upp en liten bit, men gör våra nackmuskler ständigt spända.

Även aktiva arbeten innebär ofta statisk belastning. Snickaren måste arbeta länge med händerna ovanför huvudet och montören på fabriken går till jobbet var dag och upprepar samma rörelse om och om igen. Repetetiva rörelser som våra kroppar inte är gjorda för. När vår kropp utsätts för snedbelastning skyddar sig kroppen genom att bli stel på de utsatta områdena. Dessa stela delar av kroppen påverkar sen andra delar av kroppen och följden blir en kedjereaktion av problem.

Smärta som hindrar

Att vi har gått ifrån det som är naturligt liv i rörelse och hamnat i en vardag av statiska positioner är ett stort bidragande skäl till att så många av oss har problem med nacke och rygg. Har du en stark smärta som hindrar dig i vardagen bör ditt nästa steg vara att kontakta en sjukgymnast. Har du mildare problem kan det ofta avhjälpas med styrketräning (vilket oftast blir lösningen även hos sjukgymnasten).

Regel nummer ett är att aldrig träna under smärta, om inte sjukgymnast eller läkare sagt annorlunda. Men det är väldigt viktigt att styrketräna regelbundet ändå, träna det som går utan att du känner smärta. Att försöka vila sig ifrån långvariga problem med nacke och rygg lyckas sällan eller aldrig.

Regel nummer två är att träna hela kroppen för att uppnå symmetri. Problem med ryggen kan till exempel bero på stela bröstmuskler. Alltså får du bättre resultat av träna både bröst och rygg och inte lägga dubbelt så mycket tid på att bara träna ryggen. Rörlig bröstmuskulatur får du bäst genom att träna bröstet i musklernas fulla längd, från ytterläge till ytterläge med rätt belastning. Att styrketräna korrekt är viktigare för rörlighetseffekten än stretching.

Regel nummer tre är att det inte finns några genvägar. Problem med rygg och nacke, som har uppkommit över lång tid på grund av felaktig belastning, kan ta lika lång tid att komma tillrätta med som det tog att skapa problemet. Massage är väldigt skönt, men en kortsiktig lösning. Styrketräning är en långsiktig lösning. Vad vill du uppnå?

För att enkelt komma igång kan du ladda ner det skräddarsydda träningspasset för att få mindre ont i nacke och rygg. Kom ihåg: träna inte under smärta, träna hela kroppen och ha tålamod. Lycka till!

Ladda ned träningspasset här...