Skynda långsamt!

Jag vill komma igång med min träning!


Ladda ned träningspasset här...

Du är inte den första som tänkt den tanken, men du kanske kan bli en av de första som inte går i den klassiska fällan!

När man har ambitionen att börja träna blir det gärna att man tar i lite för mycket, vilket resulterar i att man inte orkar hålla det höga tempot man satt och slutar lika fort som man började. Så är det för väldigt många, men vi ska lära dig hur du undviker att detta händer! Här ger vi dig förklaringen till hur du ska tänka och bra tips på träning att komma igång med!

Skynda långsamt!

Vi förutsätter att du inte tränar alls just nu. Då finns det två saker som kommer att bli berörda av att du börjar träna. Det första är dina vardagliga rutiner och det andra är din kropp! Men vad spelar det för roll?

- Jo! Dina rutiner håller samman dig med din familj, ditt jobb, dina vänner och dina intressen. Med hjälp av rutiner och vanor får man sin vardag att fungera. För att inte förstöra detta med dina ambitioner att börja träna ska du sätta dig ned och hitta en gång i veckan då du har "tid" att träna. En tid som inte sätter dina rutiner ur spel! Den här tiden är nu en del av dina nya rutiner, den ska du hålla hårt i! Så här i början ska det inte var fler avsatta tider än EN tid! Har du flera luckor i kalendern där det skulle passa spelar ingen roll, du får bara välja en annars trillar du genast i den klassiska fällan!

Den andra viktiga delen som kommer att bli berörd av dina nya goda ambitioner är din kropp! Men här måste du förstå att din vilja och dina ambitioner är både snabbare och starkare än vad din kropp är. Du kan jämföra din vilja med Formula 1 bil och din kropp med en ångbåt. Det vill säga, viljan att förändra är snabb men kroppens förmåga till förändring är väldigt långsam.

Detta måste tas i största beaktning, du sitter nu med en kropp som inte är van vid att träna. Därför måste den få sin tid att anpassa sig genom lagom doser av träning.

Så, vi börjar med en dags träning i veckan i fyra till sex veckor. Sedan när de veckorna har gått försöker vi hitta en lucka till i kalendern för ytterligare en dags träning. Efter ytterligare fyra till sex veckor försöker vi om möjligt att hitta en gång till. Nu är du uppe i den rekommenderade dosen av tre träningstillfällen i veckan, vilket är en väldigt bra nivå!

Vad som har hänt är att du har långsamt hunnit baka in träningen i dina nuvarande rutiner utan att åsidosätta, familj, vänner eller jobb. Det har blivit en naturlig del av din vardag och risken för att du plötsligt slutar träna är mycket liten. Samtidigt har din kropp långsamt hunnit vänja sig vid den nya typen av belastning som träningen innebär och blir med tiden starkare och friskare! Vilket gör att träningen känns lättare, roligare och till slut blir ett behov!

Nu ska du bara välja vilken typ av träning du ska börja med. Vi rekommenderar i princip allt! Promenader, styrketräning, intervaller, jympa, vad du tycker verkar roligt!