Den effekt på kroppen som fås av träning beror inte enbart på hur och hur mycket man tränar. Både sömn och mat har tillsammans en stor inverkan på träningseffekten. Att sova åtta timmar är ett känt riktmärke, men hur är det med maten? Hur ska man äta för att göra träningen så effektiv som möjligt?

I denna artikel presenteras några enkla tips på hur man sköter sin kost för effektiv träning.

Under dagen
Kroppen behöver få i sig en mix av kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler. Detta är kroppens bränsle och allt tillsammans ger den helhet som kroppen behöver för att kunna tillgodogöra sig träningen och bygga upp kroppen. Ett enkelt knep för att få i sig alla dessa delar är att äta varierat.

Olika maträtter ger variation i näringsintaget. Glöm inte det gröna!

Den dagliga rekommendationen är en stadig frukost, lunch, middag och några mellanmål. Gärna på fasta tider. Det är också viktigt att dricka vatten, men inte två liter precis innan passet. Vätskan, 1-2 liter per dag, bör vara utspridd över hela dagen.

Innan träning
När man kan äta det sista målet mat innan träningen är olika för person till person. En och en halv till två timmar innan fungerar normalt för de flesta. Det kan antingen vara ett av huvudmålen såväl som ett stabilt mellanmål. Det är dock viktigt att det inte går för lång tid mellan det sista målet och träningen. Exempel på mellanmål kan vara keso med fruktsallad. Även mellanmålen bör innehålla alla delar av ovan nämnda näringsämnen.

En hungrig kropp bidrar inte till en effektiv träning.

Under träning
Under träning behövs det oftast bara tillsättas vätska. Att fylla på depåerna med kolhydrater kan vara bra vid flera timmars träning eller tävling. Normalt räcker den mat som intagits innan som energikälla.

Efter träning
Efter träningen är det viktigt att äta för att så snabbt som möjligt påbörja kroppens uppbyggnad. Efter ett hårdare träningspass är kroppens energidepåer vanligtvis tömda. Ett mellanmål direkt efter träningen, exempelvis en smörgås med skinka och paprika tillsammans med mjölk, kan vara bra att ha med sig i träningsväskan. Är det en huvudmåltid som står på schemat efter träningen kan den med fördel intas inom en timma efter passet.

Sammanfattningsvis så är ett jämnt mat- och vätskeintag under hela dagen viktig för prestationen under träningen.

Njut av träningen och maten!

Annette Lindgren, Hälsopedagog


Kommentarer (1)Add Comment

Skriv kommentar

busy