Många kan säkert känna igen sig i att någon gång ha bestämt sig för att äta nyttigare och mer hälsosamt. Men helt plötsligt har man brutit det en gång så rationella, kloka beslutet att äta nyttiga saker.

Vad är det då som påverkar oss att äta det vi i första hand inte hade tänkt?

Hur kommer det sig att en pizza helt oplanerat ligger som en degklump i magen eller att godispåsen hastigt slukats upp? Svaret på denna fråga är inte enkel eller går att förklaras på endast ett sätt. Men en av orsakerna, som vi ofta glömmer bort, är det emotionella ätandet.

Det påverkar oss mycket mer än vad vi tror.

I Levitan och Davis (2010) studie fastslås det att emotionell reglering av ätandet spelar en stor roll i vad och när vi äter. Negativa sinnestillstånd dämpas med en sväng in på pizzerian eller med en djupdykning i lösviktsgodisets lockande hyllor. Studien visar att det är mat med mycket kalorier som oftast har den största effekten på försök att lindra negativa sinnestillstånd.

För att döva den känslomässiga smärtan kan vi äta och må lite bättre, åtminstone tillfälligt.

Det som är så olyckligt med det känslomässiga ätandet är att det hindrar oss från att nå uppsatta mål med vår kost och att det för en del också leder till övervikt och fetma. Vi äter för att lindra eller framhäva en känsla, utan att egentligen ha ett näringsmässigt behov av det vi stoppar i oss. Därmed får vi också i oss mer kalorier än vad vi egentligen behöver.

Känner du igen dig i att känslorna styr ditt ätande?

Ett första steg för att kunna förändra detta är att du precis innan du stoppar något i munnen, stannar upp några sekunder och känner efter varför du så gärna vill äta just nu. Är du verkligen hungrig? Eller bara uttråkad? Eller stressad?

Frågan är om det helt enkelt finns någon känsla som du försöker dämpa med hjälp av maten. Ställ dig själv den frågan. Det första steget går ut på att du själv ska bli medveten om vilka känslor som styr just ditt matintag och vid vilka tillfällen.

Nästa steg är att lära sig hantera den känslan på något annat sätt än att äta. Det kanske är någon du behöver prata med eller något du borde göra. Genom att bena ut vilka känslor som styr just ditt ätande kan du också skapa dina egna strategier för att hantera känslan utan att äta.

Det är du själv som är expert på ditt eget ätande, ingen annan. Genom att vara medveten om hur känslorna påverkar just dina matintag kan du göra mer medvetna val och därmed hålla uppsatta mål med din kost.


Annette Lindgren
Hälsopedagog
Kommentarer (3)Add Comment

Skriv kommentar

busy