Din Träning Nyheter

Tekniska problem

Just nu har vi vissa tekniska problem med pdf-generering för somliga av våra medlemmar. Vi jobbar på att åtgärda detta problem så snart som möjligt.

Vi ber om ursäkt för detta och är tacksamma för ert tålamod.
 

Träningsresa med Blossom och STAC

blossom_stac
För er som gillar träning och upplevelser finns möjligheten att få en kickstart med träningsgurun och DinTränings favorit fitness-coach Blossom på en träningsresa till STAC i Ronneby under maj och september i år.

I din vistelse vid STAC ingår:

  • Kostföreläsning: Introduktion till funktionell träning
  • Individuell screening (hållning, flexibilitet, stabilitet mm)
  • Individuellt träningsprogram klart att använda i din fortsatta träning på hemmaplan.
  • Träningspass med bl a kettlebells, yoga, mindfullness och funktionell styrketräning. Du blir garanterat mör – men fylld av ny kunskap, inspiration och energi som är enkel att använda i vardagen.

Under tor–sön den 3-6 maj eller 13-16 september får du lära dig massor vad gäller kost, träning och attityd. Läs mer om hur du gör Blossom sällskap i Ronneby genom att ladda ned denna pdf.

Du kan anmäla dig genom att fylla i forumläret längst ned på denna sida. Boka senast 13 april.

Om du har några frågor eller vill ha mer information så går det bra att ringa 0457-46 20 20 eller maila på  Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 

Linus månadens PT i Fitness Magazine

Linus-Johansson_l
Ni har väl inte missat att DinTränings Linus Johansson är månadens PT i senaste numret av Fitness Magazine?

Som månadens PT har Linus skräddarsytt ett funktionellt träningspass där det enda som behövs för att utföra passet är en matta.

Alla övningar från träningspasset finns såklart i vårt övningsarkiv på DinTräning.se.
 

Pistols månadens övning

Pistols_linus_dintraningNya årets första månadens övning är den stabiliserande och krävande benövningen Pistols.

"En grym övning som är lätt att anpassa beroende på hur stark man är. Du tränar ben, rumpa, vader, bål, rörlighet, koordination och balans samtidigt.

Ass to the grass är målet!" 

Läs mer på Åsas blogg!
 

Ladda ned gratis stretchningsplanch

Stretchning_plansch_stor_thumbnail
Nu kan du ladda ned en gratis stretchningplansch från DinTräning.se att hänga upp i din träningslokal!

Planschen innehåller tydliga bilder över både rörelse och berörda muskler för de olika stretchningsövningarna.

Planschen är utskriftsvänlig för storlekar upp till 70x100 cm, det vill säga mer än nog för god kvalitet för tryck i storlek A1.

DinTräning har också skapat planscher för Kettlebell, Träningsband, Balansboll och Medicinboll. Alla planscher hittar du här.
 

11 nya övningar på boll

Crunches med boll är en ny övning i DinTräning övningsarkiv med balansboll
Nu har ytterligare 11 nya övningar hittat sig in i arkivet.

Denna gång är det balansboll-delen som har kompletterats upp ytterligare. Allt som allt finns nu 52 övningar med balansboll i arkivet.

Kolla till exempel in Crunch med boll - ryggligande och Bålrotation med viktskiva liggande på boll. Eller för den riktigt modige och rutinerade, en av de svåraste övningarna vi har i arkivet: Hunden balanserande uppe på boll!
 

Månadens övning november

Månadens övningRörlighetssekvens - Pinne är månadens träning i november

Denna kombination av övningar är ett utmärkt sätt att träna upp rörligheten i hela kroppen. Även klockren som uppvärmning innan man kör igång med styrketräningen. Du förbereder kroppen och nervsystemet inför passet och blir även varm i kroppen. Inför träning med skivstång och övningar som benböj, frivändning och ryck är detta perfekt!

Läs mer på Åsas blogg!
 

Äntligen stretch

biceps_stretch_din-traning
Nu är stretch-övningarna här, snyggt illustrerade och lätta att förstå.

Gå till övningsarkivet, välj "stretchning"  som Träningsform så får du fram de nya, illustrerade stretchningsövningarna.
 

1000 likes på facebook!

facebook_likeDinTräning fortsätter att växa i popularitet, med snart 7000 användare och 1000 likes på facebook! Tack alla ni som delgett er uppskattning för DinTräning.

Arbetet fortsätter för att förbättra sidan och ta fram nya, intressanta produkter. Skriv därför gärna en rad i forumet med önskemål på förbättringar, så är chansen stor att just din önskan kommer gå i uppfylelse!
 

Månadens övning okober

Knees_to_elbow


Månadens övning i oktober är Indrag av knä, också känd som Knees to elbow.

Klockren kroppsövning som du kan utföra överallt. Fokus på bålens muskulatur. Genom att du lyfter en av kroppens fyra fasta punkter måste bålens muskler jobba extra hårt för att orka hålla kvar kroppen i neutral position.

Även pulsen kommer upp när du jobbat en stund. Kan därför passa som en del av uppvärmningen.

Läs mer på Åsas blogg!

 

Nya övningar på gång

triceps-supersetHar du gått igenom övnignsarkivet men saknar fortfarande några övningar?

Nu har du chansen att få med dina favoritövningar, då DinTräning kommer att genomföra en till foto-sejour den 22a oktober där många nya övningar kommer fotas.

Därför har du som medlem nu möjlighet att komma med förslag på övningar du vill ha med i övningsarkivet, ända fram till den 21a oktober. Så passa på och ta chansen och skriv en rad i forumet om den övningen som just du saknar.
 

Månadens övning september

Petter_matrix
Månadens övning i september är slyngträningsövningen Matrix. 

Matrix är en rolig helkroppsrörelse som sätter igång pulsen. Du får jobba med den viktiga rotationen i stående position. Något som den senaste sjukgymnastforskningen även visat är det bästa sättet för att koordinera och aktivera den inre bålmuskulaturen.

Läs mer om nyttan med övningen och bra utförande på Åsas blogg.
 

Övning för gravida

rodd_rotation_gravidNu finns övningar speciellt för gravida här på DinTräning

Gå in i övningsarkivet och sök på "gravid" för att få fram de 17 nya övningarna riktade speciellt till gravida.

Innan du kör igång med din graviditetsträning rekommenderar vi att du läser artikeln Träning under graviditet, för att du ska kunna anstränga kroppen utan överansträngning.

Trevlig träning!
 

Ny bloggare och kostexpert!

Elmina SaksiKompetensen och inspirationen både breddas och fördjupas här på DinTräning med nya bloggaren Elmina, känd från foraldrafitness.com, som ska börja blogga här på DinTräning.

Elmina är utbildad dietist, hälsopedagog, idrottslärare samt personlig tränare som skriver om träning, kost och hur man med två småbarn, 10 mån och 2 år, ändå kan finna tid till daglig träning och hälsosam och miljömedveten matlagning.

Elmina driver även ett företag med träningsklasser för gravida och nyblivna mammor samt personlig träning och kostrådgivning specialiserat för idrottare.

Det kommer med andra ord bli mer spännande läsning i bloggosfären här på DinTräning.
Varmt välkommen Elmina!
 

Grattis årets loppdeltagare

tjejmilen_stockholm_2011
Efter ett lyckat tjejmilen i Stockholm är det bara några få stora löp-lopp kvar i år. Vi på DinTräning passar på att önska grattis alla duktiga löpare till bra prestationer under sommaren som varit, och önskar er som har Lidingöloppet eller annat lopp framför er lycka till!

Samtidigt har höstens scheman i gymmen dragit igång och en härlig tränings-höst väntar både inom- och utomhus. Oavsett väder finns alltid bra träningsmöjligheter, och saknas ändå gnistan finns inspiration att få här på DinTräning. 

Fortsatt trevligt träningsår!
 

Linus på LifeCamp

Linus_inyangTräffa, inspireras och lär av DinTränings-träningsexpert

DinTränings sjukgymnast och träningsexpert Linus anordnar den 21-23 oktober inspirationslägret LifeCamp på Bosön tillsammans med nutritionisten Inyang Eyoma Bergenstråle.

LifeCamp är en "all inclusive" vistelse där du under tre dagar tränar, lär dig mer om maten du behöver samt deltar i olika workshops och seminarier. Under vistelsen genomgår du också en rad tester och analyser vilket ger dig ett svar som tydligt visar hur du ska arbeta vidare för att skapa en bättre balans i ditt liv.

Välkommen att anmäla ditt intresse på LifeCamp.se
 

Fler övningar i arkivet

Någonsin funderat på hur många övningar man kan göra med en kettlebell?

KB_sido_svingEnligt DinTränings övningsarkiv finns det nu i alla fall minst 74 stycken.

Några av de nya övningarna i arkivet är Kettlebell - Armhävningar på handtag, Kettlebell - Militärpress och Kettlebell - Sido sving.

Även fler övningar med viktskiva har tillkommit, så som Woodchoppers - Viktskiva och Halo - Viktskiva.

 

Månadens övning: Turkish Get Up

Turkish Get Up DinTräning Kettlebell Training

Månadens övning är den klassiska kettlebellövningen Turkish Get Up. En rolig, effektiv och funktionell övning som stabiliserar framför allt axeln och bålen.

Tänk på att utföra rörelsen lugnt och kontrollerat i steg för steg. Utförandet finns väl beskrivet i övningsarkivet, och du kan som alltid läsa mer om månadens övning på Åsas blogg.

 

 

Målet med träningen

petter_ovar_pistols

Det är svårt att underskatta vikten av att sätta ett tydligt mål för sin träning. Ett bra mål kan vara en ovärderlig hjälp i att utvecklas i sin träning.

Ett bra mål kan vara att genomföra en fysisk prestation, som kan vara allt från att springa tjejmilen, bestiga Kebnekajse eller klara av att göra ett vanligt benböj utan smärta eller pistol-benböj med god teknik.

Och även om resan till målet är viktigast, vilket alltid bör innefatta varierad träning, så är det en fantastiskt skön känsla när man efter många träningspass når fram till sitt mål. Då får man njuta i fulla drag, för att sen såklart sätta sig och planera ett nästa, roliga mål.

Fortsatt glad sommar!
 

Övningar vi mår bra av

Hängmatta Västergötland Dansbana

Fler och fler börjar inse att det är nyttigt att vara aktiv flera gånger under dygnet. Ett rejält träningspass räcker kanske inte om man ändå är helt stillasittande resten av dagen, som vi bland annat kunnat läsa i denna artikel.

Att hålla igång kroppen med små mikro-pass blir därför en vanligare lösning för att hålla oss pigga och alerta under dagen, under arbetstid likaväl som semestertid.

Ett enkelt och snabbt pass som får igång kroppen utan att ge större mängd svettdroppar är Linus funktionella uppvärmning. Detta pass förbereder inför träning, men får också kroppen att må extra bra inför annan aktivitet, så som att lösa korsord i hängmattan.

Gå in under fliken Övningar och välj Kroppen som redskap för att få mer inspiration till övningar som kan göras med enbart kroppen som redskap och motstånd. Saknar du en övning i övningsbanken? Skriv då en kommentar om detta i DinTränings forum.
 

Sommartider

Gotländsk solnedgång
Under sommar och semestertider är det lätt att få nya rutiner på träningen. Enligt senaste omröstningen kan strax under hälften hålla kvar sina vanliga träningsrutiner även över sommaren, medan majoriteten får ändrade vanor. Men roligast att se är kanske ändå att enbart 3 av 125 röstande väljer att vila sig igenom hela sommaren i hängmattan.

Sommaren är en säsong för avkoppling, så passa på att njuta av både sommaren och sommarens utbud av behagliga aktiviteter, om det så är en promenad en sval sommarkväll i Visby eller om du går till stranden och kör Åsas Sommar Sommar Sommar-pass.

Fortsatt trevlig tränings-sommar!
 
Glad_Midsommar
Midsommar_78

 

 

Axplock ur träningspass-arkivet

Antalet publika träningspass fortsätter att växa i arkivet, och oavsett om du tränar för att genomföra En svensk klassiker eller vill bättra på vardagsstyrkan finns  tips och inspiration att få under fliken Träningspass.

För vardagsvälmåendet, se till exempel Jöbacks Kondition och Balans eller Åsa Söderbergs Stolt hållning. Om du vill bygga en kropp som ska hålla för cykling eller spinning, se Petters Gymträning för Spinningledare. Eller kanske vill du pröva på tung fysträning, se då Kerstins Rugbyfys med laget.

Oavsett vad dina mål är, så finns garanterat inspiration att få under fliken träningspass. Lycka till med träningen i sommar!
 

Den perfekta sommarträningen

Här är passet som effektivt tränar hela kroppen och som inte kräver några redskap. Ett funktionellt roligt pass som snabbt kan utföras hemma, på gymmet eller allra helst på gräsmattan ute i solen. Den perfekta sommarträningen, helt enkelt.

Lycka till med sommarträningen!
 

Månadens övning

overhead benböj, overhead squat, med pinneOverhead benböj, eller overhead squat, är en utmanande variant av ett benböj som kräver en del teknikträning. I en overhead squat tränar man rörlighet, styrka, koordination och balans, och dessutom tränas muskl-erna i deras fulla längd. Med andra ord, funktionell träning.

Målet är att komma så djupt som möjligt, så kallat "ass to the grass". Fortsätt att jobba med övningen även om du inte kommer hela vägen ner. 

Läs mer om månadens övning på Åsa blogg.