Träning

Svinga bort det nackonda

I en studie som gjorts i Danmark har det påvisats att kettlebell träning ger en starkt positiv inverkan på muskel-relaterade smärtor i rygg/nacke området.

Senast uppdaterad (2011-02-16 13:55)

Läs mer...

 

Kort om Kettlebells

kettlebellsKettlebells finns numera på många välutrustade gym i Sverige. Men för bara fem år sedan var deras närvaro i gymmet långt ifrån självklar.

Så vad är en Kettlebell? Var kommer den ifrån? Varför ska man träna med Kettlebells?


Senast uppdaterad (2011-06-12 12:16)

Läs mer...

 

Förläng dina baksidor funktionellt

Många brottas med problemet korta baksidor, eller de så kallad hamstrings. Hur ska man göra för att få dem längre för gott?

Senast uppdaterad (2011-01-10 09:18)

Läs mer...

 

Marklyftet, världens bästa övning?

Det finns de som säger att Gray Cook är det bästa som har hänt den mänskliga kroppen. Jag är benägen att hålla med. Följ med på ytterligare en resa där Mr Cook berättar om den fantastiska övningen marklyftet.

Senast uppdaterad (2010-11-18 16:17)

Läs mer...

 

The core, sanningen...

Gray Cook är sjukgymnast från USA och har utvecklat ett system som kallas Functional Movement System. Ett sätt att utvärdera och mäta kroppens stabilitet och rörlighet. I den här filmen berättar Cook sanningen om the Core, se den och förstå varför du aldrig behöver göra en sit-up till i ditt liv.

Senast uppdaterad (2010-11-10 07:28)

Läs mer...

 

Träning under graviditet

Att träna under graviditeten har visat sig ge många positiva effekter som bl.a. mindre trötthet, mindre upplevd stress, ångest och sömnstörningar. I vissa studier har det även visat sig att regelbunden fysisk aktivitet under graviditeten minskar den totala tiden som förlossningen pågår samt risken för förlossningskomplikationer.

Senast uppdaterad (2010-09-07 08:36)

Läs mer...

 

Excentrisk hälseneträning

Har du en hälsena som krånglar? Prova excentrisk hälseneträning. Vid kroniska besvär i hälsenor uppstår ofta nerv- och kärlinväxt i senan samt dålig blodförsörjning vilket leder till en svullen och smärtsam sena. På idrottsmedicinska enheten i Umeå har man skapat en träningsmodell för kroniska hälsenetendinoser och gjort studier som visar positiva effekter av just denna typ av träning.

Senast uppdaterad (2010-09-07 08:36)

Läs mer...

 

Balansredskap - bra för bålträningen?

Bosu-boll, balansbräda och balansboll är alla redskap som skapar ett instabilt underlag att träna på och som används flitigt på gymmen. Instabila underlag hjälper till att öva upp balans och koordinationsförmåga, men används också ofta för att det ska ge extra bra träning för bålmusklerna. Men hur bra effekt har instabila underlag för bål- och stabilitetsträningen? 

Senast uppdaterad (2010-06-10 15:15)

Läs mer...

 

Bästa övningen för rumpan

Vilken är den bästa övningen för rumpan? En amerikansk studie* har undersökt de 12 vanligaste övningarna för träning av rumpans stora muskel och visat att de bästa övningarna är

Senast uppdaterad (2010-05-21 08:29)

Läs mer...

 

Fysisk aktivitet på arbetet

Vi kan konstatera att vi människor mår bra av att röra på oss. Hela kroppen, från topp till tå! Somliga har yrken där fysisk aktivitet är en del av yrket och har detta alltså ”gratis” under arbetstid.

Senast uppdaterad (2010-05-16 20:03)

Läs mer...

 

Har du inte tränat tidigare?

Har du inte tränat tidigare är det inget som hindrar dig att börja nu. Det du behöver tänka på är att börja lugnt och försiktigt. Ett vanligt fel är att köra igång stenhårt, dvs för intensiva träningspass och för ofta.

Senast uppdaterad (2010-05-16 19:12)

Läs mer...

 

Benböj, fram eller bak?

Spelar det någon större roll var man håller skivstången när man gör ett benböj?

Senast uppdaterad (2010-05-17 19:54)

Läs mer...

 

Träning! Varför?

Varför är vår kropp skapt för träning och varför måste vi slita som vi gör? Varför kan vi inte vara friska och starka ändå?

Senast uppdaterad (2010-05-08 11:31)

Läs mer...

 

Viktig läsning för DinTränings användare

Angående DinTräning och styrketräning: viktigt att tänka på vid träningsutförandet.

Styrketräning har positiv inverkan på vår kropp inom många områden, allt från bättre sömn till starkare benstomme. Att fysiskt aktivera kroppen är något som rekommenderas starkt till alla.

Senast uppdaterad (2010-09-29 08:38)

Läs mer...

 

Funktionell Träning

Funktionell träning - den populäraste termen i alla gym, men vad betyder det egentligen?

Senast uppdaterad (2010-06-07 14:53)

Läs mer...