kettlebellsKettlebells finns numera på många välutrustade gym i Sverige. Men för bara fem år sedan var deras närvaro i gymmet långt ifrån självklar.

Så vad är en Kettlebell? Var kommer den ifrån? Varför ska man träna med Kettlebells?




Kettlebells kommer ursprungligen från Ryssland och är kort och gott en tung kula med ett handtag på. Därför följer också standard-måtten för kettlebells det ryska viktmåttet "pood", där en pood är ca 16kg, en halv pood är 8kg o s v.

Men trots att det har svingats kettlebells på andra sidan Östersjön i många decennier så kom redskapet till Sverige först via USA, där utövare av kampsport hade upptäckt fördelarna med att träna Kettlebells.


Vad som skiljer Kettlebells från andra redskap är asymmetrin, det vill säga att kulans viktcentrum är skiljt från handtaget (vilket inte är fallet med en vanlig hantel). Detta ger Kettlebell kulan unika egenskaper för funktionell träning.


Kettlebells_Linus_bottenlageDen vanligaste och mest grundläggande övningen att utföra med en Kettlebell är en så kallad dubbelhands KB sving

Här är det fokus på det som är viktigt i de flesta Kettlebell övningar, nämligen att använda sig av höften och i en explosiv rörelse svinga upp Kettlebell kulan till axelhöjd.

I bottenläget är kroppen i ett läge som man kan likna vid en "spänd pilbåge". Från detta läge, med benen lätt böjda och överkroppen lätt framåtlutad med neutral svnak i ryggen, är vi människor oerhört explosiva. I detta läge har vi nämligen spänt några av våra största och kraftfullaste muskler i baksida ben, rumpa och rygg.


Kettlebell_sving_Linus_topplageGenom att explosivt driva fram höften kan vi svinga upp kulan till axelhöjd. I vänd-läget ska kulan i princip kännas viktlös. Släpp sedan ner den igen och återgå till startläge. Bromsa aldrig kulan, utan låt den falla ned till bottenläge.

Slappna av i armarna genom hela övningen, kulan ska bara "hänga och dingla" i armarna. Däremot måste händerna hålla handtaget i ett fast grepp och axlarna ska vara tillbakadragna så att inte kulan "drar fram axlarna" med sin tyngd.

Ta därför inte en för lätt kula. Med en för lätt kula är det enklare att dra upp kulan med armarna istället för att använda de stora starka musklerna kring höften.


Störst skaderisk från Kettlebells träning är vid dålig hållning. Att hålla en neutral svank i ryggen genom hela övningen är därför mycket viktigt. 


Att träna med Kettlebells är pulshöjande, det förbränner fett, bygger muskler och ger bålstabilitet. Det är kort och gott väldigt god träning.

Se mer under Övningar och redskapet Kettlbells eller leta rätt på ett passande Kettlebells-pass under Träningspass. Se även detta filmklipp med Linus.

Trevlig träning!


Petter Johansson,
Personlig Tränare på DinTräning
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Kommentarer (4)Add Comment

Skriv kommentar

busy

Senast uppdaterad (2011-06-12 12:16)