Spelar det någon större roll var man håller skivstången när man gör ett benböj? En forskningsrapport från 2008 visar att det faktiskt spelar en ganska stor roll, framför allt när man tittar på belastningen i knäna!

 

Detta enligt en studie som gjordes av JC Gullet och hans forskarlag*. Där valde man att jämföra ett Back Squat (figur 1), där skivstången ligger bak på skuldrorna, med ett Front Squat (figur 2), där skivstången placeras på framsidan av skuldrorna. Man lät 15 stycken friska individer utföra var sitt maxlyft, ett så kallat 1RM, både med skivstången både på bak och framsidan av kroppen. I undersökningen var medel 1RM för Back Squat 88,3 kg (52.3-125kg) och för Front Squat 69,2 (45,5-102,3kg).Benböj, fram eller bak?

Det visade sig vara en betydlig skillnad i hur mycket mindre vikt man orkade när skivstången låg på framsidan av kroppen. Ändå så uppmättes samma muskelaktivitet i benen, trots att det skilde nästan 20 kg i medel vid 1RM. Forskarnas slutsats av studien blev den att ett Front Squat ger lika mycket muskelaktivitet i benen som ett Back Squat men ger en betydligt mindre grad av belastning i knäna.

Vår rekommendation är därför att den som redan har ett knäproblem, begynnande knäproblem eller inte vill ha knäproblem skall göra alla benböj med vikten på framsidan av kroppen. Det finns många fler bra övningar där vikten hålls på framsida av kroppen än bara Front Squat.

- Zercher Lifts med skivstång

- Zercher lift med sandsäck.

- Kettlebell Front Squat.

Lycka till med träningen! Linus Johansson, Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

*A Biomechanical Comparison of Back and Front Squats in Healthy Trained Individuals. Gullett JC, Tillman MD, Gutierrez GM, Chow JW. J Strength Cond Res. 2008 Nov 8.

Kommentarer (1)Add Comment

Skriv kommentar

busy

Senast uppdaterad (2010-05-17 19:54)