Har du inte tränat tidigare är det inget som hindrar dig att börja nu. Det du behöver tänka på är att börja lugnt och försiktigt. Ett vanligt fel är att köra igång stenhårt, dvs för intensiva träningspass och för ofta. Börjar du försiktigt minskar du risken för att skada dig eller bli sjuk. Ett sådant avbrott i träningen kan allt för ofta leda till minskad motivation och svårighet att komma igång igen.

Det är bra att göra en egen plan för träningen. Den nya vanan ska passa in i just ditt liv. Fundera över hur mycket tid du kan tänka dig att lägga på träningen. Har du aldrig tränat tidigare är min rekommendation två gånger i veckan, trettio minuter vardera pass. Det är viktigare att den nya vanan att träna blir varaktig, än att det blir många och intensiva pass under en kortare period.

Vilken tid på dygnet passar dig bäst? Skulle det var skönt att träna på morgonen och njuta av känslan att ha gjort det resten av dagen? Eller kan du utnyttja lunchen till en halvtimmes träning? Kanske är det fler på jobbet som vill komma igång. Min erfarenhet är att ju tidigare på dagen träningen planeras in, desto större chans är det att den blir av. Ju senare på dagen träningen är planerad ju fler timmar finns det att föra inre dialoger om huruvida du ska träna eller inte idag om motivationen sviker. Vilka dagar under veckan passar dig bäst? Ju mer specifik du kan vara i din planering, desto större chans är det att träningen blir av. Planera gärna in detta inför varje vecka, innan den drar igång med alla dess måsten och åtaganden. Träningstiden är din egen tid och ska prioriteras bland allt annat som händer. Slutligen, grattis till ett aktivare liv!

Annette Lindgren
Hälsopedagog
Kommentarer (1)Add Comment

Skriv kommentar

busy

Senast uppdaterad (2010-05-16 19:12)