Vilken är den bästa övningen för rumpan? En amerikansk studie* har undersökt de 12 vanligaste övningarna för träning av rumpans stora muskel och visat att de bästa övningarna är marklyft på ett ben och benböj på ett ben.

I artikeln har man studerat övningarna Side-lying hip abduction, Clam with 30° hip flexion, Clam with 60° hip flexion, Single-limb squat, Single-limb deadlift, Lateral band walk, Forward lunge, Sideways lunge, Transverse lunge, Forward hop, Sideways hop och Transverse hop.

21 friska personer ingick i testet. Genom så kallad electromyografi mätte man aktiveringen i musklerna Gluteus Medius och Gluteus Maximus. Man såg att den största aktiveringen av Gluteus Maximus, rumpans stora muskel, skedde via övningarna Single-limb squat, Single-limb deadlift. I vår databas hittar du dessa övningar under rubrikerna Enbensböj - Bowlaren och KB Draken.

Men varför tipsar vi om att man ska träna rumpans muskler?
Anledningen är inte är inte att det är en snygg muskel som fyller ut dina jeans, utan att det har visat sig att en svag muskulatur kring höften tydligt kan kopplas samman med vanliga knä och fotproblem. De vanligaste sambanden mellan svaghet och problem är knäskålssmärtor, it-bands friktioner, främre korsbandsskador och kroniska fotledsinstabilitet.

Därför har vi skapat det här träningspasset, så du kan få den bästa träningen för rumpan!.

*J Orthop Sports Phys Ther. 2009 Jul;39(7):532-40. Gluteal muscle activation during common therapeutic exercises. Distefano LJ, Blackburn JT, Marshall SW, Padua DA. Departmento of Human Movemente Science, University of North Carolina at Chapel Hill, Chapel Hill, NC, USA.

Kommentarer (3)Add Comment

Skriv kommentar

busy

Senast uppdaterad (2010-05-21 08:29)